محافظت از استخوان ها بعد از ابتلا به دیابت و فشار خون بالا

8 نوامبر 2021- افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا هستند، با افزایش خطر شکستگی استخوان ها روبرو می باشند. یک تیم بین المللی از محققان در دانشگاه ساسکاچوان (USask) از تاسیسات ملی منبع نور سنکروترون کانادا(CLS) برای شناسایی یک درمان بالقوه برای سلامت استخوان ها استفاده کردند. آنها معتقدند اطلاعات بدست آمده از این تحقیقات، روزی می تواند این مشکل را کاهش دهد.

محققان مرکز تحقیقات استخوان-عضله در دانشگاه تگزاس در آرلینگتون (BMRC-UTA) همراه با محققان کالج های پزشکی و حرکت شناسی دردانشگاه ساسکاچوانبررسی کردند که آیا فاکتور رشد سلول های کبدی (HGF) می تواند به کاهش خطر شکستگی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند؟ از آنجایی که 50 تا 85 درصد از بیماران دیابتی با فشار خون بالا زندگی می کنند و هر دو بیماری با خطر بالاتر شکستگی مرتبط هستند، این جمعیت به ویژه از این نظر آسیب پذیر هستند.

دکتر کمال آواد، دانشمند تحقیقاتی در BMRC-UTA و نویسنده ی اول این مطالعه، گفت: "استخوان ها از اندام های داخلی ما محافظت می کنند و به ما امکان حرکت می دهند، بنابراین حفظ استخوان سالم به ویژه برای افرادی که از دیابت و فشار خون بالا رنج می برند، بسیار مهم است."

این مطالعه بر روی HGF، که یک مولکول طبیعی است که به تنظیم رشد سلول ها در سراسر بدن معروف است، متمرکز بود. دکتر آواد گفت: این مولکول با بازسازی و ریمدلینگ استخوان، و تعادل بین استئوبلاست ها و استئوکلاست ها نیز ارتباط دارد، اما موضوع ناشناخته این است که چگونه HGF بر ساختار شیمیایی استخوان تأثیر می گذارد؟

ناتاشا بویز، کاندیدای دکترای تخصصی بیماری های قلبی عروقی در کالج حرکت شناسی در USask و یکی از نویسندگان اول این مقاله، که به اثرات کل بدن بر بیماری های قلبی عروقی علاقه مند است، توضیح داد: ریمدلینگ استخوان فرآیند تغییر استخوان ها در طول زندگی فرد است.

او گفت: بیشتر مردم فکر می کنند استخوان باید سفت باشد، اما استخوان سفت می تواند بسیار شکننده باشد. چیزی که شما می خواهید استخوانی با ساختار مناسب است و استخوان همیشه در حال تغییر است. هر محرکی می تواند باعث شود استخوان ساختار خود را با شرایط موجود تطبیق دهد. به عنوان مثال اگر شما یک دونده باشید، استخوان‌های شما تغییر می‌کنند و برای مقابله بهتر با ضربات (استرس بیومکانیکی) سازگار می‌شوند. این همان ریمدلینگ استخوان است.

برای بررسی اینکه چگونه HGF ممکن است سلامت استخوان را بهبود بخشد، محققان تزریق‌های HGF را در مکانهای خاصی از بدن موش‌های دیابتی فشار خون بالا انجام دادند، سپس از طیف‌سنجی در CLS برای مطالعه ساختار شیمیایی استخوان با تمرکز بر کلسیم و فسفر استفاده کردند. این تیم از تسهیلات تخصصی  SGM،VLS-PGM  وSXRMB برای این تحلیل استفاده کرد.

نتایج این مطالعه که در مجله تحقیقات مواد منتشر شد، افزایش فسفات محلول در استخوان‌های تحت درمان با HGF را نشان داد. این تغییر نشان می دهد که HGF ممکن است در پاسخ به اثرات مضر دیابت، فشار خون بالا و داروهای مورد استفاده در درمان این بیماریها، استخوان را به ورود به فاز ریمدلینگ تحریک کند.

دکتر آواد گفت: تکنیک‌های سینکروترون برای درک ساختار شیمیایی دقیق یا هماهنگی کلسیم و فسفات در استخوان‌ها حیاتی هستند، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

دکتر  Venu Varanasi، نویسنده ارشد راهبر این تحقیق، گفت: تیم ما در حال گسترش همکاری با تیمUSask  به سرپرستی دکتر Corey Tomczak است تا بررسی کند که HGF دقیقاً چه کاری در ریمدلینگ استخوان انجام می دهد و چگونه می توان اثرات آن را به عنوان یک درمان بالقوه تنظیم کرد.

برای دکتر Boyes و  Awad، هدف بلندمدت توسعه درمانی برای کاهش خطر شکستگی استخوان، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2و فشار خون بالا است. دکتر آواد افزود: درمان‌های آتی با HGF، همچنین ممکن است نقشی در تسریع روند بهبودی پس از روش‌هایی مانند پیوند استخوان داشته باشند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-11-bones-diabetes-hypertension.html